Predavanje: Ozkotirna železnica v Železarni Jesenice, 17. 2. 2025

Vsebina predavanja je bila zanimiva za Jeseničane, zato je pritegnila lepo število poslušalcev. Predavatelj dr. Marko Mugerli je kustos za zgodovino železarstva v Gornjesavskem muzeju Jesenice in je pripravil v muzeju razstavo, ki je prikazala razvoj železnice v Železarni Jesenice. Transport v železarni je bil zelo pomemben za proizvodnjo, še posebej, ko se je železarna razširila z Jesenic na Javornik, po vojni pa še na Koroško Belo.

Prvo lokomotivo je železarna kupila pred 120 leti in je bila celo že električna. Postavili so ozkotirno progo (760 mm), ki jo je uporabljala tedaj vsa Avstrija. Pred prvo svetovno vojno je bilo v železarni že 18 km ozkotirne železnice. Predavatelj dr. Marko Mugerli nam je slikovito opisal zgodovino vsake lokomotive, ki so jo uporabljali v železarni. Bilo jih je nekaj čez dvajset. Nekaj so jih ohranili in jih je možno videti v muzeju na prostem na Stari Savi. Za svoje potrebe so v delavnicah železarne tudi sami izdelovali lokomotive.

Po drugi svetovni vojni so transport preusmerili na normalno tirno progo in leta 1988 je zadnji vlak peljal po ozkotirni železnici. Na zelo zanimivem predavanju nam je predavatelj odkril mnogo neznanih dejstev v razvoju železarne. Takih predavanj si še želimo.

Napisal in slikal: Stane Arh                   Slike lokomotiv: Gornjesavski muzej Jesenice