Poskusim in znam, 22.2. 2012

Jasno zimsko nebo, brez meglice nad zemljo, je bil izziv za astronomska opazovanja s prostim očesom in s teleskopom. Pa še lunin mlaj je bil. Idealne razmere za astronome. Hladen zrak ne moti.

Skupina udeležencev delavnic Poskusim in znam se je zbrala na parkirišču na Blejski Dobravi. Že med sprehodom po temi smo spoznavali planeta Venero in Jupiter, si ogledovali ozvezdji Oriona in Velikega psa. Jezili smo se na “svetlobno onesnaženje” Jesenic, ki je zelo motilo opazovanje. Resnično, preveč svetijo jeseniških  luči v nebo in razmetava z energijo. Le zakaj niso usmerjene v tla, kjer svetlobo potrebujemo?

Ustavili smo se na travniku v dolini, kjer so robovi zakrivali slepeče luči javne razsvetljave. Dalibor je z laserjem označeval zvezde in ozvezdja ter razlagal njihova imena in značilnosti: Veliki pes, Mali pes, Dvojčka, Rak, Krokar, Bik, Voznik,Veliki medved, Mali medved, Zmaj, Kasiopeja, Žirafa, Perzej, Andromeda, Lev, …  Ko smo pregledali z očmi in daljnogledi vsa vidna ozvezdja in zanimive zvezde, smo se podali na raziskovanje neba s teleskopi, kar dvema. Ogledali smo si planete: Venero, Jupiter in Mars. Ostalih ni bilo možno videti. Navdušili sta nas Orionova meglica in Andromedina galaksija, ki pa sta veliko lepše vidni z daljnogledom. Množico zvezd skupaj smo videli v Jaslih in Gostosevcih. Seveda nismo pozabili na Rimsko cesto, a ta se nam ni mogla prikazati v vsej svoji veličini, ker je motila sipana svetloba jeseniških “reflektorjev”. Videli smo tudi leteti satelite in celo dva utrinka.

Škoda, ker je začelo Staneta in Daliborja zebsti. Mi bi še nadaljevali z opazovanjem. Pa prihodnjič.

Napisal: Stane Arh                 Foto: Stane Arh

Delavnice potekajo v organizaciji Ljudske univerze Jesenice, v okviru projekta NIO (Neformalno izobraževanje odraslih). »Operacijo delno financira Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007–2013, razvojne prioritete: Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja; prednostne usmeritve: Izboljšanje usposobljenosti posameznika za delo in življenje v družbi temelječi na znanju